50 let v šoubyznysu - David Koller
09.05.2016 - 09:27
Davida Kollera jsem začal vnímat, když bubnoval v kapele Jasná páka. V té době jsem působil v Mikrofóru a Jasná páka byla dost často hudebním hostem našeho vysílání. Samozřejmě nejčastěji jsme se bavili s Michalem Ambrožem, který Jasnou páku reprezentoval. Prožívali jsme i problémy kapely, když Tribuna publikovala svůj nechvalně proslulý článek Nová vlna se starým obsahem (1983) a řada kapel se dostala na černou listinu. Mikrofórum sice na článek odpovědělo sérií Rockových maratónů a bylo zábavné zjišťovat, které kapely směly v Praze, které naopak jen mimo Prahu. No, zábavné není to správné slovo. Pravda je, že v té době docházelo k častému přejmenovávání názvů kapel, což se týkalo i Jasné páky. Jasná páka zanikla a na jejich troskách Michal Ambrož vybudoval kapelu Hudba Praha.
Ale zpět k Davidovi. V dobách Jasné páky mne okouzlila písnička Majolenka. Pak přišlo asi nejslavnější Kollerovo období spojené s působením ve skupině Lucie. Když jsem připravoval pro o2 arenu koncert 50 let bigbítu, sondoval jsem, zda by se v té době rozpadlá skupina Lucie nedala na chvíli dohromady, ale nezdařilo se. A tak jsem se s Davidem Kollerem dohodl, že tam vystoupí s Jasnou pákou a že v o2 areně po letech zazní i jeho Majolenka. A tak se také stalo (ostatně archivní fotografie jsou z této akce. Na fotografii z tiskové konference jsme tam všichni pěkně pohromadě).
S Davidem Kollerem mne pojí ještě jedna zajímavá událost vztahující se k roku 1999, kdy se Lucie proslavila klipem Medvídek. Byla to tehdy veliká kauza. Medvídek se normálně hrál, byl úspěšný v nováckém Esu, ale jeho sláva už pomalu pohasínala. Bylo to vidět i na žebříku Esa, kde písnička zvolna klesala a také se blížil čas jejího vyřazení. Už nevím kolika kol se mohla píseň zúčastnit, aby s titulem Zlaté eso hitparádu opustila a udělala místo dalším novinkám. Jsem stoprocentně přesvědčený o tom, že to, co se pak stalo, bylo velmi dobře připravené. Blížilo se totiž české Grammy, tedy ceny Akademie populární hudby a bylo proto nutné Medvídka ještě chvíli udržet. A tak se najednou začalo proslýchat, že Medvídek vlastně propaguje drogy. Pamatujete? Medvídek z Bogoty, z medvídka padá sníh atd. Vedení Novy se leklo a dr. Železný chtěl klip okamžitě stáhnout. Snažil jsem se mu to rozmluvit. Ještě týden, dva a dny Medvídka jsou v tichosti v pořadu Eso sečteny. Železný mi tehdy ustoupil, ale nějaký idiot ve Snídani s Novou se pochlubil, že Nova je tak statečná, že jako jediná Medvídka ještě hraje. To Železného vyděsilo a řekl mi, že kvůli jedné písničce nebude riskovat případnou ztrátu licence. Dokonce sám napsal text, kterým stažení klipu odůvodnil.
V té době střídal v Esu Terezu Pergnerovou Vítek Havliš a jako dárek dostal nepříjemnou úlohu národu vysvětlit, proč Nova vyhání Medvídka zpátky do Bogoty nebo kamkoliv jinam jenom co nejrychleji z Esa pryč.
A pak to přišlo. Smršť článků. Stačí titulky: Regulace Medvídků v Čechách, Ukřižovaný plyšák církev nepohoršil atd. Několika týdenní masáž nepochybně přispěla k tomu, že Cenu si odnesla jak skupina Lucie, tak píseň Medvídek a režisér videoklipu Filip Renč.
Lucie dokonce uvedení písně zinscenovala do podoby „zakázaného“ klipu. A tady ocituji Lidové noviny, které napsaly: Předtím než skupina zazpívala tuto píseň, vzkázal frontman kapely David Koller řediteli Novy Vladimíru Železnému a řediteli redakce zábavy Ivanu Rösslerovi, že skupině nevadí, že nechce vysílat její klipy, a zároveň Novu obvinil, že bojkotuje skupiny firmy PolyGram - Universal, pod kterou Lucie vydává svá alba. „Trhněte si nohou bez krve,“ vzkázal oběma.“ David Koller získal uznání i z dalších stran. Opět jen titulky: Triumfující Lucie se vysmála Železnému, Koller to sjel naostro apod.
Pravda je taková, že nikdo žádné videoklipy PolyGramu nebojkoval, pravda také je, že neexistovala žádná povinnost v pořadu Eso kohokoliv hrát. Bylo to jen a jen v rukou odpovědného dramaturga, co zařadí.
Na následné tiskové konferenci na dotaz, zda bude mít po tomto incidentu Lucie na Nově zákaz, jsem odpověděl, že nebudeme spory s kapelou řešit v médiích. Podobně o tom píše Honza Dědek v knížce Šrouby do hlavy, cituji: „S Lucií si v klidu - ne před médii - popovídáme, ale nebudeme zvyšovat napětí a dělat odvetná opatření“, prohlásil šéf zábavy TV Nova Ivan Rössler a i Koller zmírnil svá předchozí slova poznámkou o legraci.
Filip Renč, který se v souvislosti s Medvídkem vůči Nově poměrně ostře vymezoval, si uvědomil, že by nemusel pochodit s dalším videoklipem na písničku Panic. Když se ptal na jeho osud, řekl jsem mu, že klip zařadíme, ale že chci před tím schůzku s Kollerem. Sešli jsme se ve třech ve Slávii a já jsem jen zopakovat svou teorii, že to bylo všechno hezky připravené a že jsme jako Nova skočili na špek. A ačkoliv se mi klip Panic moc nelíbil, slíbil jsem, že ho zahrajeme. Další den jsem byl u Železného a ten se mne ptal, co s tím Kollerem uděláme. Zažertoval jsem a řekl: Trhneme si nohou. Železný pak chtěl, abych na čas Lucii trochu vytrestal, ale když jsem mu řekl, že jsem jim slíbil odvysílat Panice, mávnul rukou a řekl: Když jste to slíbil, tak to udělejte.
Ten dovětek je důkaz, že se Nova nijak za past, která na ní v podobě Medvídka z Bogoty byla nalíčena, nijak nemstila. Později Lucie dostala za jinou píseň Zlaté eso a já si stanovil podmínku, že cenu osobně předám. Jel jsem se štábem kamsi za Prahu, kde kapela zkoušela a Lucie mi na uvítanou zahrála Medvídka. A to je vše. A aby to bylo úplně jasné: Davida Kollera a jeho písničky mám rád.
Ivan Rössler
Foto: archiv Ivana Rösslera